hits
12.08.2015

10 magiske treningstips - for oss latinger!



Har du ikke tid til trene du heller? Jeg kjenner meg alt for godt igjen. Det er ikke alle som synes trening er en fantastisk aktivitet (vi beundrer dere som synes det da..), og da m vi tr til med andre metoder. Les mine 10 tips som jeg har testet ut over tid, for og f en sunnere hverdag likevel!

1: Erkjenn latingen i deg

Jepp. Her m du begynne. erkjenne latingen i deg er helt ndvendig for at disse tipsene skal fungere. Det er ikke lett, og jeg har vel selv brukt de siste fire rene av livet mitt p dette. erkjenne at man er en lating er ikke det samme som si at man m vre det resten av livet! Si det hyt for deg selv n: "Jeg er en lating." (Neida, du trenger ikke gjre det.. )



2: Rulletrappa VS trappa

Vi latinger (.. get used to it..) trenger putte inn trening i hverdagsvanene vre, siden vi absolutt ikke klarer sette av tid til det utenom. Det er det eneste som vil fungere p sikt for gjre oss litt strammere, litt gladere og litt sprekere. (Bortsett fra selvflgelig og st opp klokka 05:00 sharp imorgen og ta en mils lpetur i skogen - fr du inntar en hjemmelaget salat til frokost. Men DET har vi ikke tid til, hallo. )

Derfor nevner jeg dette punktet tidlig fordi det er utrolig viktig. Gjr det til en fast vane velge trapp og IKKE rulletrapp eller heis, s langt det lar seg gjre. Hvis det bare er rulletrapp der du befinner deg, G i den. Ikke st og glo i ryggen p personen foran deg. Trappeging er god trening for blant annet kondisen, rumpa, fettforbrenning og beina (ja, jeg googlet det). Dersom du ikke pleier g trapp vil du merke at du blir sliten etter kun f trinn, dette viser tydelig hvor bra trening dette er. Om du er gren: G i trapper selv om du ikke m, ogg to og to trinn om gangen.

Funfact: Da jeg bodde i Oslo i fjor, hadde jeg leilighet i 8. etasje. Jeg kunne velge mellom trapper og heis hver dag, men ni av ti ganger valgte jeg heisen. Hvorfor? Jeg hadde ikke jobbet nok med punkt 1 og trodde jeg var sprek nok til fortjene og ta heisen.


3: Skaff deg fargerike treningsklr

Ja, det har blitt en greie gjre narr av folk som tar p seg treningsklr uten trene. La oss heve oss over dette folkens. Ved starte dagen med en knallfarget T-skjorte og en sprek tights (For eksempel i helgen) vil du etter strste sannsynlighet merke at humret stiger. Og du vil liksom at treningstyet skal gjre nytte for seg, du har jo tross alt betalt for det. De siste gangene jeg har praktisert dette hjemme s har jeg faktisk merket effekten - plutselig tar jeg meg en joggetur fra stua til badet, tar kneby mens jeg pusser tenner og lper p stedet mens jeg steker omelett.

4: Abonner p treningsblader

Dette br du gi et forsk, i minst seks mneder s du har en del blader som kan ligge hjemme. Ikke bare gir det gjestene dine et inntrykk av at du er en spreking som tar ansvar for egen helse (score!), men det er vanskelig unng og kikke litt i bladet i ny og ne. Fr du vet ordet av det str du p kjkkenet og steker deg en fettfattig pizza som s god ut i bladet, eller har mer lyst p smoothie enn en sjokoladeplate p lrdagskvelden. I tillegg har blant annet Shape Up flere tester hvor du kjapt kan lese hvilke produkter som lnner seg velge nr du er p butikken.



5: Ikke skaff deg katt

.. Ja. Her har undertegnede allerede feilet, men det er fortsatt hp for dere! Katter er fantastiske skapninger, men at de gjr deg sprekere ville vrt vrt tidenes drligste pstand. Hva gjr katten? Den spiser. Den sover. S gr den rundt og klager fordi den vil ha kos. S vil den ikke ha kos mer, og sovner p badet.

6: Skaff deg hund

Hunden derimot. Gjr deg klar for en firbent venn som lett takker ja til to-tre turer om dagen. Som vekker deg klokka syv om morgenen fordi den vil ha deg med ut for trekke frisk luft. Hunden som mer enn gjerne blir med deg p en fjelltur, og som tar deg med p tidenes dans i stua nr du eeeendelig kommer hjem. Farvel, kalorier!


- H? Hva har jeg gjort?

7: Putt trening inn i hverdagsrutinene.

Eksempler: Sett p musikk hjemme nr du tar sndagsvasken, og dans deg rundt! Gjr velser i sofaen eller p gulvet nr du ser p TV eller en serie p Netflix, og finn deg en velse du synes er gy som du kan gjre fr du legger deg om kvelden. For eksempel 10 armhevinger eller noe i den duren. (Jeg har for eksempel en greie med at jeg alltid danser i dusjen, og lfter knrne hyt nr jeg pusser tenna. Ja - det ser helt ulovlig dumt ut, men jeg er i hvert fall i bevegelse!)

Mitt rd om du ikke er totalt avhengig av tunge vekter eller avanserte apparater, er droppe treningssenteret. Spesielt om du har stram konomi, eller har prvd melde deg inn flere ganger tidligere og aldri dratt dit. Sett heller av de 500 kronene p en reisekonto hver mned (se neste punkt.)

8: Reis mye

Ikke alle er glade i reise, men jeg vil trre og pst at de fleste er det. Reising er gjerne forbundet med masse god mat, l og ligge langflat p en solseng, mensnntrenger det ikke vre. Ikke overspis bare fordi "vi er jo p ferie", - og husk utforske stedene dere drar til. G turer, lei sykler, svm masse i bassenget. Hver gang jeg er ute og reiser, gr jeg faktisk ned et par kilo. Dette tror jeg m vre fordi det blir s mye ging nr man er ute og reiser, og for meg som har hjemmekontor hver dag blir det jo en ganske stor overgang.. (Likevel, et lite bonustips: dropp vekta, og dm heller formen din etter hvordan du fler deg. Myye viktigere enn et tall p enplastdings.)



9: Spis mindre og sunnere

Vi kan gjre mange sm ting i hverdagen som kan hjelpe p samvittigheten. Jeg har (til slutt) innsett at jeg kan ikke spise like mye som en skilper nr jeg trener like ofte som en 90-ring. (No hate tilalle 90-ringer som faktisk trener. #Respekt!) Derfor kan en id vre og skaffe seg mindre middagstallerkener, og velge barneretter eller forretter nr man er ute og spiser. Du vil bli overrasket over effekten! Jeg tror vi i Norge overspiser alt for mye.

I tillegg kan vi velge sunnere alternativer nr vi skal kose oss, som drikke Noisy i stedet for brus, (juicebrus uten tilsatt sukker) kjpe br og kesam i stedet for godteri (det smaker jo enda bedre!) og kjpe en saftis i stedet for flteis i sommer (Helt syk kalori-forskjell). I tillegg hjelper det ekstremt og ikke ha noe usunt liggende i skapet. Enkel regel hjemme hos meg; er det godteri i skapet, blir det spist. Jeg er ingen mirakelperson som klarer la det ligge urrt helt til lrdag. Hvem klarer det??


PS: Du m gjerne se litt blidere ut enn meg nr du hopper i treningstyet alts..

10: Ta ukeshandelen som en tur (med sekk)

Okei. Jeg vet dette punktet hres komisk ut, men det er kanskje mitt beste tips i dette innlegget. Hver sndag skriver du en handleliste med ting som skal p menyen den kommende uka. Bestem deg for middager hver dag, s slipper du og spontanhandle en grandis p onsdag fordi du ikke kom p noe annet. ("men det var jo tilbud!") Been there. Alt for mange ganger. Det gir bare drlig samvittighet og pinlig pappsortering.

Mandag er en fin dag og handle inn for uka. Har du OK gavstand til butikken? Hvis Kiwi er to meter utenfor dra di, har du kanskje en annen butikk du vet om som er et lenger stykke unna. Ta p deg en tom sekk og start gturen - eller sykkelturen for den saks skyld. Handle for uka og fyll opp sekken - og turen hjemover blir hakket hardere. Ukeshandelen er gjort, og du har ftt beveget deg. Alts, dette er jo helt GENIALT for f unna dagens gjreml og samtidig forbrenne kalorier, UTEN at vi tror vi setter av tid til trening. For det m vi jo ikke finne p, sant?


Ja, der gr 'a med sekken sin.. Neida, jeg bare lata som.

Jeg mener oppriktig at disse 10 punktene er nok for holde seg i form - uten "trene". Men da m man ogs flge alle punktene. Men det klarer du! Lykke til :-)

Har du noen andre tips for oss som er litt latere enn resten?

- Silje♥

22 Kommentarer

Silje Solli

12.08.2015 kl. 19:10
Bra innlegg! Hper du fr en super kveld :)

Silje Reistad

12.08.2015 kl. 19:11
Silje Solli: Tusen takk! Lige mde :D

Selma

12.08.2015 kl. 20:46
Haha, s herlig innlegg! Mange bra og morsomme poeng her alts :)

kristinerosok

12.08.2015 kl. 23:24
S mange fine treningstips :) Kos deg med treningen

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 06:23
kristinerosok: Hihi, takk! :)

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 06:23
Selma: Tusen takk, s gy at du likte det :D

koreabeautyblog

13.08.2015 kl. 11:00
Det var veldig mange gode tips som passer for MEG! Tusen takk! Ogs s nydelig pus! Jeg har ogs scottish fold. De er noen herlige vesner med fantastisk personlighet

Marte

13.08.2015 kl. 13:31
Hahaha, nydelig!! Helt i vr nd disse tipsene her :D

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:37
Marte: Haha, tusen takk! :D S bra! :p

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:38
koreabeautyblog: Takk selv for kommentar! :D Jaa, elsker Scottish fold, de er noen nydelige skapninger <3

Maria Bergheim

13.08.2015 kl. 13:53
Kjempegode tips :-D

Ha en riktig fin dag!

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:55
Maria Bergheim: Tusen takk! N ble jeg glad :D Ha en kjempefin dag selv :)

Yteen

13.08.2015 kl. 15:19
Veldig mange gode tips! :D

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 15:25
Yteen: Tusen hjertelig takk! :D

Viveka

13.08.2015 kl. 19:00
Sist punktet gjr faktisk allerede. Vi skriv liste om sndagan elns og handle alt for uka p en dag. Butikken e ogs spass langt unna at det blir ei god gkt ^^ fine tips!

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 19:22
Viveka: Ah, s morsomt! Synes det er en kjempesmart for planlegge og f seg en liten kt :p Tusen takk!

Celine J. Skaar

16.08.2015 kl. 13:00
s gode tips, og morsomt bilde av katten! :D

Siri

16.08.2015 kl. 13:26
Morsomt innlegg, og takk s masse for tips :D det med katter og trening er jeg derimot ikke enig i, men det kan ha med at jeg bor p landet og like ved skog, sj osv. For om jeg har p meg treningsklr for g i skogen kan jeg love deg at jeg fr en eller to flgesvenner(har 4 katter). :D

Spesielt en av dem mjauer flt ved dren fordi hun vil vre med, haha. Men de blir selvflgelig slitne i lpet av turen, men da blir det ekstra vekt bre hjem :p Det var treningsturen sin det, haha :p

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 14:17
Siri: , haha s herlig! Og s gy med fire katter, misunnelig ;p Den delen var mer for f inn litt humor siden katten min er innekatt og er s lat, haha :p Takk for kommentar <3

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 14:18
Celine J. Skaar: Tuusen takk! :)

16.08.2015 kl. 17:11
Mange fine punkt som faktisk passer meg. Har hund som drar meg ut p turer hver eneste dag ☺ha en fin sndag ☺

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 20:34
Anonym: Tusen takk, s koselig! Ja, hunden er perfekt turvenn :p Ha en fin kveld!

Skriv en ny kommentar

Om meg

Silje Reistad

Jeg heter Silje Reistad og er en reiseglad jente p 25 r. Jeg jobber som frilansjournalist, er skuespiller i ny og ne, og nettstudent p siden. Stolt pusemamma til Max (3), Sander (1) og Charlie (3) som du ofte mter her p bloggen!

Vi bor i en leilighet i Oslo, og herfra deler vi underholdning, sm glimt fra vrt liv, samt tips og inspirasjon for gi deg en enklere hverdag!

KONTAKT: siljereistad@live.no

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Sk i bloggen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no