hits
12.08.2015

10 magiske treningstips - for oss latinger!



Har du ikke tid til å trene du heller? Jeg kjenner meg alt for godt igjen. Det er ikke alle som synes trening er en fantastisk aktivitet (vi beundrer dere som synes det da..), og da må vi trå til med andre metoder. Les mine 10 tips som jeg har testet ut over tid, for og få en sunnere hverdag likevel!

1: Erkjenn latingen i deg

Jepp. Her må du begynne. Å erkjenne latingen i deg er helt nødvendig for at disse tipsene skal fungere. Det er ikke lett, og jeg har vel selv brukt de siste fire årene av livet mitt på dette. Å erkjenne at man er en lating er ikke det samme som å si at man må være det resten av livet! Si det høyt for deg selv nå: "Jeg er en lating." (Neida, du trenger ikke gjøre det.. )



2: Rulletrappa VS trappa

Vi latinger (.. get used to it..) trenger å putte inn trening i hverdagsvanene våre, siden vi absolutt ikke klarer å sette av tid til det utenom. Det er det eneste som vil fungere på sikt for å gjøre oss litt strammere, litt gladere og litt sprekere. (Bortsett fra selvfølgelig og stå opp klokka 05:00 sharp imorgen og ta en mils løpetur i skogen - før du inntar en hjemmelaget salat til frokost. Men DET har vi ikke tid til, hallo. )

Derfor nevner jeg dette punktet tidlig fordi det er utrolig viktig. Gjør det til en fast vane å velge trapp og IKKE rulletrapp eller heis, så langt det lar seg gjøre.  Hvis det bare er rulletrapp der du befinner deg, GÅ i den. Ikke stå og glo i ryggen på personen foran deg. Trappegåing er god trening for blant annet kondisen, rumpa, fettforbrenning og beina (ja, jeg googlet det). Dersom du ikke pleier å gå trapp vil du merke at du blir sliten etter kun få trinn, dette viser tydelig hvor bra trening dette er. Om du er gæren: Gå i trapper selv om du ikke må, og gå to og to trinn om gangen.

Funfact: Da jeg bodde i Oslo i fjor, hadde jeg leilighet i 8. etasje. Jeg kunne velge mellom trapper og heis hver dag, men ni av ti ganger valgte jeg heisen. Hvorfor? Jeg hadde ikke jobbet nok med punkt 1 og trodde jeg var sprek nok til å fortjene og ta heisen.


3: Skaff deg fargerike treningsklær

Ja, det har blitt en greie å gjøre narr av folk som tar på seg treningsklær uten å trene. La oss heve oss over dette folkens. Ved å starte dagen med en knallfarget T-skjorte og en sprek tights (For eksempel i helgen) vil du etter største sannsynlighet merke at humøret stiger. Og du vil liksom at treningstøyet skal gjøre nytte for seg, du har jo tross alt betalt for det. De siste gangene jeg har praktisert dette hjemme så har jeg faktisk merket effekten -  plutselig tar jeg meg en joggetur fra stua til badet, tar knebøy mens jeg pusser tenner og løper på stedet mens jeg steker omelett. 

4: Abonner på treningsblader

Dette bør du gi et forsøk, i minst seks måneder så du har en del blader som kan ligge hjemme. Ikke bare gir det gjestene dine et inntrykk av at du er en spreking som tar ansvar for egen helse (score!), men det er vanskelig å unngå og kikke litt i bladet i ny og ne. Før du vet ordet av det står du på kjøkkenet og steker deg en fettfattig pizza som så god ut i bladet, eller har mer lyst på smoothie enn en sjokoladeplate på lørdagskvelden. I tillegg har blant annet Shape Up flere tester hvor du kjapt kan lese hvilke produkter som lønner seg å velge når du er på butikken.



5: Ikke skaff deg katt

.. Ja. Her har undertegnede allerede feilet, men det er fortsatt håp for dere! Katter er fantastiske skapninger, men at de gjør deg sprekere ville vært vært tidenes dårligste påstand. Hva gjør katten? Den spiser. Den sover. Så går den rundt og klager fordi den vil ha kos. Så vil den ikke ha kos mer, og sovner på badet.

6: Skaff deg hund

Hunden derimot. Gjør deg klar for en firbent venn som lett takker ja til to-tre turer om dagen. Som vekker deg klokka syv om morgenen fordi den vil ha deg med ut for å trekke frisk luft. Hunden som mer enn gjerne blir med deg på en fjelltur, og som tar deg med på tidenes dans i stua når du eeeendelig kommer hjem. Farvel, kalorier!


- Hæ? Hva har jeg gjort?

7: Putt trening inn i hverdagsrutinene.

Eksempler: Sett på musikk hjemme når du tar søndagsvasken, og dans deg rundt! Gjør øvelser i sofaen eller på gulvet når du ser på TV eller en serie på Netflix, og finn deg en øvelse du synes er gøy som du kan gjøre før du legger deg om kvelden. For eksempel 10 armhevinger eller noe i den duren. (Jeg har for eksempel en greie med at jeg alltid danser i dusjen, og løfter knærne høyt når jeg pusser tenna. Ja - det ser helt ulovlig dumt ut, men jeg er i hvert fall i bevegelse!)

Mitt råd om du ikke er totalt avhengig av tunge vekter eller avanserte apparater, er å droppe treningssenteret. Spesielt om du har stram økonomi, eller har prøvd å melde deg inn flere ganger tidligere og aldri dratt dit. Sett heller av de 500 kronene på en reisekonto hver måned (se neste punkt.)

8: Reis mye

Ikke alle er glade i å reise, men jeg vil tørre og påstå at de fleste er det. Reising er gjerne forbundet med masse god mat, øl og å ligge langflat på en solseng, men sånn trenger det ikke være. Ikke overspis bare fordi "vi er jo på ferie", - og husk å utforske stedene dere drar til. Gå turer, lei sykler, svøm masse i bassenget. Hver gang jeg er ute og reiser, går jeg faktisk ned et par kilo. Dette tror jeg må være fordi det blir så mye gåing når man er ute og reiser, og for meg som har hjemmekontor hver dag blir det jo en ganske stor overgang.. (Likevel, et lite bonustips: dropp vekta, og døm heller formen din etter hvordan du føler deg. Myye viktigere enn et tall på en plastdings.)



9: Spis mindre og sunnere

Vi kan gjøre mange små ting i hverdagen som kan hjelpe på samvittigheten. Jeg har (til slutt) innsett at jeg kan ikke spise like mye som en skiløper når jeg trener like ofte som en 90-åring. (No hate til alle 90-åringer som faktisk trener. #Respekt!) Derfor kan en idé være og skaffe seg mindre middagstallerkener, og velge barneretter eller forretter når man er ute og spiser. Du vil bli overrasket over effekten! Jeg tror vi i Norge overspiser alt for mye. 

I tillegg kan vi velge sunnere alternativer når vi skal kose oss, som å drikke Noisy i stedet for brus, (juicebrus uten tilsatt sukker) kjøpe bær og kesam i stedet for godteri (det smaker jo enda bedre!) og kjøpe en saftis i stedet for fløteis i sommer (Helt syk kalori-forskjell).  I tillegg hjelper det ekstremt og ikke ha noe usunt liggende i skapet. Enkel regel hjemme hos meg; er det godteri i skapet, blir det spist. Jeg er ingen mirakelperson som klarer å la det ligge urørt helt til lørdag. Hvem klarer det??


PS: Du må gjerne se litt blidere ut enn meg når du hopper i treningstøyet altså..

10: Ta ukeshandelen som en tur (med sekk)

Okei. Jeg vet dette punktet høres komisk ut, men det er kanskje mitt beste tips i dette innlegget. Hver søndag skriver du en handleliste med ting som skal på menyen den kommende uka. Bestem deg for middager hver dag, så slipper du og spontanhandle en grandis på onsdag fordi du ikke kom på noe annet. ("men det var jo tilbud!") Been there. Alt for mange ganger. Det gir bare dårlig samvittighet og pinlig pappsortering.

Mandag er en fin dag og handle inn for uka. Har du OK gåavstand til butikken? Hvis Kiwi er to meter utenfor døra di, har du kanskje en annen butikk du vet om som er et lenger stykke unna. Ta på deg en tom sekk og start gåturen - eller sykkelturen for den saks skyld. Handle for uka og fyll opp sekken - og turen hjemover blir hakket hardere. Ukeshandelen er gjort, og du har fått beveget deg. Altså, dette er jo helt GENIALT for å få unna dagens gjøremål og samtidig forbrenne kalorier, UTEN at vi tror vi setter av tid til trening. For det må vi jo ikke finne på, sant?


Ja, der går 'a med sekken sin.. Neida, jeg bare lata som. 

Jeg mener oppriktig at disse 10 punktene er nok for å holde seg i form - uten å "trene". Men da må man også følge alle punktene. Men det klarer du! Lykke til :-)

Har du noen andre tips for oss som er litt latere enn resten? 

- Silje ♥ 

22 Kommentarer

Silje Solli

12.08.2015 kl. 19:10
Bra innlegg! Håper du får en super kveld :)

Silje Reistad

12.08.2015 kl. 19:11
Silje Solli: Tusen takk! Lige måde :D

Selma

12.08.2015 kl. 20:46
Haha, så herlig innlegg! Mange bra og morsomme poeng her altså :)

kristinerosok

12.08.2015 kl. 23:24
Så mange fine treningstips :) Kos deg med treningen

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 06:23
kristinerosok: Hihi, takk! :)

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 06:23
Selma: Tusen takk, så gøy at du likte det :D

koreabeautyblog

13.08.2015 kl. 11:00
Det var veldig mange gode tips som passer for MEG! Tusen takk! Også så nydelig pus! Jeg har også scottish fold. De er noen herlige vesner med fantastisk personlighet

Marte

13.08.2015 kl. 13:31
Hahaha, nydelig!! Helt i vår ånd disse tipsene her :D

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:37
Marte: Haha, tusen takk! :D Så bra! :p

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:38
koreabeautyblog: Takk selv for kommentar! :D Jaa, elsker Scottish fold, de er noen nydelige skapninger <3

Maria Bergheim

13.08.2015 kl. 13:53
Kjempegode tips :-D

Ha en riktig fin dag!

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 13:55
Maria Bergheim: Tusen takk! Nå ble jeg glad :D Ha en kjempefin dag selv :)

Yteen

13.08.2015 kl. 15:19
Veldig mange gode tips! :D

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 15:25
Yteen: Tusen hjertelig takk! :D

Viveka

13.08.2015 kl. 19:00
Sist punktet gjør æ faktisk allerede. Vi skriv liste om søndagan elns og handle alt for uka på en dag. Butikken e også såpass langt unna at det blir ei god gåøkt ^^ fine tips!

Silje Reistad

13.08.2015 kl. 19:22
Viveka: Ah, så morsomt! Synes det er en kjempesmart for å planlegge og få seg en liten økt :p Tusen takk!

Celine J. Skaar

16.08.2015 kl. 13:00
så gode tips, og morsomt bilde av katten! :D

Siri

16.08.2015 kl. 13:26
Morsomt innlegg, og takk så masse for tips :D det med katter og trening er jeg derimot ikke enig i, men det kan ha med at jeg bor på landet og like ved skog, sjø osv. For om jeg har på meg treningsklær for å gå i skogen kan jeg love deg at jeg får en eller to følgesvenner(har 4 katter). :D

Spesielt en av dem mjauer fælt ved døren fordi hun vil være med, haha. Men de blir selvfølgelig slitne i løpet av turen, men da blir det ekstra vekt å bære hjem :p Det var treningsturen sin det, haha :p

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 14:17
Siri: Ååå, haha så herlig! Og såå gøy med fire katter, misunnelig ;p Den delen var mer for å få inn litt humor siden katten min er innekatt og er så lat, haha :p Takk for kommentar <3

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 14:18
Celine J. Skaar: Tuusen takk! :)

16.08.2015 kl. 17:11
Mange fine punkt som faktisk passer meg. Har hund som drar meg ut på turer hver eneste dag ☺ha en fin søndag ☺

Silje Reistad

16.08.2015 kl. 20:34
Anonym: Tusen takk, så koselig! Ja, hunden er perfekt turvenn :p Ha en fin kveld!

Skriv en ny kommentar

Om meg

Silje Reistad

Jeg heter Silje Reistad og er en reiseglad jente på 25 år. Jeg jobber som frilansjournalist, er skuespiller i ny og ne, og nettstudent på siden. Stolt pusemamma til Max (3), Sander (1) og Charlie (3) som du ofte møter her på bloggen!

Vi bor i en leilighet i Oslo, og herfra deler vi underholdning, små glimt fra vårt liv, samt tips og inspirasjon for å gi deg en enklere hverdag!

KONTAKT: siljereistad@live.no

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Søk i bloggen
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no